Kā cilvēkresursu vadību ietekmē mākslīgais intelekts?
Raksta autors: Īens Beilijs (Ian Bailie)
2019. gada 9. aprīlis
Tiešsaistes mācību kursā "Ievads par mākslīgo intelektu cilvēkresursu vadībā un darba nākotnē" Īens Beilijs un Sumjasanto Sens (Soumyasanto Sen) palīdz smalkāk izprast mūsdienās tik daudz apspriesto mākslīgo intelektu, automatizāciju un augmentāciju un saprast, kā tas viss ietekmē cilvēkresursu vadību. Turpmākajā rakstā Īens apraksta četras būtiskākās jomas, kuras izmaina mākslīgais intelekts un kurās tam ir vislielākā ietekme uz cilvēkresursu vadības funkcijām.
Kā mākslīgais intelekts ietekmē cilvēkresursu vadību?
Ir četras jomas, kurās ir skaidri redzama mākslīgā intelekta nostiprināšanās. Pirmā no tām ir lietotāja pieredze, kas nebūtu pārsteigums. Personalizēti ieteikumi un Netflix skatīšanās pieredze ir kardināli mainījusi mūsu personīgo un patērētāju dzīvi, mainot arī mūsu uzskatus par to, ko sagaidām. Daļēji to var attiecināt uz darbinieku un kandidātu pieredzi, koncentrējoties uz to, kā izmantot mākslīgo intelektu, lai pilnveidotu personalizāciju un ieteikumus, ko saņem gan darbinieki, gan kandidāti.
Otrā joma ir saistīta ar personāla atlasi. Tādos procesos kā atlase ir daudz iespēju izmantot tehnoloģijas vai mākslīgo intelektu kopējās pieredzes uzlabošanai. Mākslīgajam intelektam ir milzīga ietekme gan darbinieku izvēles, gan novērtēšanas procesā. Vēl viens veids, kā mākslīgais intelekts pārveido atlases procesu, ir sarunboti. Tos var izmantot, lai uzlabotu saziņu ar kandidātiem darbā pieņemšanas procesa gaitā, lai viņi būtu ieinteresēti un informēti. Tas palīdz uzņēmumiem veidot pozitīvu darba devēja zīmolu.
Trešā joma ir mācīšanās un attīstība. Līdzīgi kā minētajā Netflix piemērā, ja mēs regulāri patērējam saturu, ir redzams, kā platformas iemācās noteikt, kas mums patīk un kāda veida saturu mēs vēlamies redzēt, un var izveidot personalizētus ieteikumus.
Visbeidzot, pēdējā joma ir cilvēku analītika. Mūsu rīcībā ir visi šie dati, ko ik dienas ģenerējam, izmantojot jaunākās platformas. Mēs varam sākt izmantot šos datus uzlabotai analītikai un reāli pilnveidot savas prognozēšanas spējas.
Šīs ir četras cilvēkresursu vadības jomas, kurās, pēc mūsu domām, mākslīgajam intelektam ir liels potenciāls. Cilvēkresursu speciālistiem būtu jāapsver mākslīgā intelekta ieviešana savos uzņēmumos.
Vai cilvēkresursu vadība ir gatava mākslīgajam intelektam?
Kā visi būs pamanījuši, tirgū ir kļuvis pieejams milzīgs tehnoloģiju un jaunu risinājumu piegādātāju piedāvājums un cilvēkresursu speciālistiem ir jāapsver un jāizvēlas, kurus no tiem izmantot savās situācijās. Tomēr galvenais jautājums ir par to, vai cilvēkresursu joma tam tiešām ir gatava?
Kā redzams attēlā, portāls HR.com veica aptauju, kurā tika secināts, ka gandrīz 80% cilvēkresursu speciālistu atzina, ka viņi var iedomāties pasauli, kurā uz darbinieku jautājumiem atbild sarunboti. Iespējams, tas nemaz nav tik pārsteidzoši, ņemot vērā, cik ļoti mēs esam pieraduši pie sarunbotiem mūsu ikdienas patērētāju dzīvē. Tomēr tikai 46% piekrita, ka būtu vēlama mākslīgā intelekta izmantošana plašā apmērā turpmākajos piecos gados. Tas nedaudz liek vilties, taču, iespējams, arī atspoguļo to, cik cilvēkresursu joma ir gatava pieņemt šo tehnoloģiju jau šodien. Visbeidzot, aptauja liecina, ka ļoti daudzi cilvēkresursu vadības speciālisti diemžēl uzskata, ka viņi joprojām pietiekami labi neorientējas mākslīgā intelekta jomā.
Tas izvirza uzdevumu pilnveidot cilvēkresursu vadības prasmes, lai labāk iepazītu šāda veida tehnoloģijas. Tas arī norāda, ka cilvēkresursu vadības profesijai kopumā ir jādomā, kā sasniegt līmeni, kurā jūtamies ērti, izmantojot mākslīgā intelekta tehnoloģijas cilvēkresursu vadības vajadzību atbalstam.
Raksts tapis sadarbībā ar rakstisko un mutisko tulkojumu piegādātāju Tulkot.lv