Ieteikumi
Darbinieku onboardings - kā to padarīt neaizmirstamu?
Kā jau katrs sākums, arī darba uzsākšana, jaunajiem darbiniekiem saistās ar satraukumu, neziņu un bailēm. Neatkarīgi no tā, cik pārdomāts ir darba attiecību uzsākšanas process, tas gandrīz nekad nav viegli.
Steigā un aizņemtībā darba devēji ne vienmēr pievērš uzmanību tam, lai darbinieka ienākšana uzņēmumā būtu komfortabla un patīkama. Tomēr pētījumi liecina, ka pirmais iespaids, uzsākot darbu jaunā uzņēmumā, ir būtisks. Tehnoloģiju pakalpojumu uzņēmums Aberdeen savā pētījumā secina, ka 60% jauno darbinieku jau pirmajā mēnesī izlemj, vai konkrētā darba vieta tiem ir atbilstoša. Patiesībā vairums jauno darbinieku to saprot jau pirmajās trīs nedēļās.
Tādēļ Jānis Dubinskis (CakeHR) vēlas dalīties idejās, ieteikumos un pieredzē, kas pavisam noteikti raisīs prieku un pārliecību jaunajos darbiniekos. Brīdī, kad parūpēsieties par jaunā darbinieka labsajūtu, aizsāksiet nebeidzamu ķēdes reakciju. Proti, Jūs nekavējoties saņemsiet „atbildes reakciju", ko pamanīsiet darbinieka attieksmē un ieguldītajās pūlēs. Ir taču daudz patīkamāk strādāt vidē, kurai ikviens darbinieks jūtas piederīgs un gaidīts.

Jāpiebilst, ka ne visi ieteikumi būs piemēroti katra uzņēmuma darba videi vai kultūrai, tomēr noteikti varēsiet smelties idejas, kas derēs gan uzņēmumam, gan jaunajam darbiniekam. Visbeidzot, pārsteidzot jauno darbinieku, ieguvumi un ieguldītie pūliņi būs nesalīdzināmi, jo daudzu minēto ieguldījumu izmaksas ir pavisam niecīgas.
IEMĪĻOTAIS NAŠĶIS / PUĶES. Uzsākot jaunas darba attiecības, mēs iesakām iepazīt jauno darbinieku, aicinot izpildīt nelielu anketu vēl pirms apmācību uzsākšanas.

Viens no jautājumiem, ko iesakām uzdot saviem darbiniekiem - Kas ir tavs iemīļotais našķis/puķes?Tas ir mazs un nekaitīgs jautājums, tomēr noliekot to uz darbinieka galda viņa pirmajā darba dienā, redzēsi, cik īpašs un patīkams pārsteigums tas izvērtīsies. Neko nesakot, būs nodots nozīmīgs vēstījums: "Mēs ieklausījāmies tevis teiktajā un vēlamies uzzināt, kas tev patīk," vai "Mēs vēlamies, lai jūties gaidīts, tāpēc sniedzam tev šo mazo sveicienu". Izmēģiniet un redzēsiet, kā jaunā darbinieka acis iemirdzas, ieraugot jauno darba galdu.


IZROTĀ DARBA GALDU. Uzņēmuma Enboarder pieredze - esam uzsākuši jauno darbinieku darba galdu rotāšanas tradīciju. Par to jāparūpējas pēdējam darbā pieņemtajam darbiniekam. Piešķiram 20$, lai tiktu izrotāts jaunākā darbinieka galds. Tradīcijas pirmsākumos tās bija vien pāris ar roku zīmētas izkārtnes un baloni, taču tagad tas ir kļuvis par veselu tematisku notikumu un savstarpēju sacensību, kurā darbinieks, atdarot ar labu, mēģina padarīt galda rotāšanu pēc iespējas unikālāku.

Piekritīsiet, tas ir lielisks piemērs veselīgai konkurencei, pārsteidzot jauno darbinieku un liekot viņam justies gaidītam. Kas par brīnišķīgu veidu kā sacensties un iesaistīt arī pārējos kolēģus!

BROKASTO AR KOMANDU!

Ir tikai dabiski, ka jaunos darbiniekus māc ziņkāre par jaunajiem komandas biedriem. Tādēļ kāpēc gaidīt pirmo darba dienu? Organizējiet komandas pasākumu, piemēram, kopīgas brokastis, kas ir lielisks veids, kā padarīt gaisotni brīvāku un iepazīstināt jauno darbinieku ar kolēģiem vēl pirms darba uzsākšanas. Īpaši svarīgi ir izveidot kontaktu ar tiem kolēģiem, ar kuriem jaunajam darbiniekam būs jāstrādā kopā ik dienas. No darbiniekiem, kuri strādā 30-50h/ned., 78% pavada vairāk laika ar saviem kolēģiem kā ar ģimeni. Kopīgas brokastis palīdzēs iepazīt komandu neformālā gaisotnē.

Interesanti, ka 70% darbinieku apgalvo - darbā iegūtie draugi ir vissvarīgākais elements patīkamai darba videi. Jāpiebilst, ka tas būs ieguvums arī Jūsu komandai, jo ir taču jauki meklēt iemeslus, kā kopīgi izrauties no darba ofisā! Pat, ja tikai uz neilgu brīdi.

Kad kolēģi jau kaut nedaudz iepazīti, ir vērts izvēlēies jaunajam darbiniekam piemērotu padomdevēju/draugu. Tam vajadzētu būt kādam, kas dara līdzīgu darbu un būs līdzās jaunajam darbiniekam ik dienas. Statistikas dati rāda, ka padomdevēju klātesamība var palielināt darbinieka produktivitāti par 88%. Gan darbinieka vadītājam, gan padomdevējam vajadzētu regulāri komunicēt ar darbinieku pirmajās nedēļās un mēnešos.

DARBA DEVĒJA INTERESE. Darba attiecību uzsākšana ir diezgan saspringts un darbīgs laika posms. Periods pirms darba uzsākšanas var ilgt četras nedēļas vai pat ilgāk. Šajā laikā darbinieks gaida ziņu no darba devēja. Piezvaniet, lai apsveiktu ar līguma parakstīšanu, vai painteresējieties, kā darbinieks nokļūs uz darbu un vai viņam radušies kādi jautājumi par pirmo darba dienu.

Uzņēmuma CakeHR platforma šo uzdevumu padara pavisam vienkāršu, jo iekļautā onboarding funkcionalitāte automātiski atgādina vadītājiem par nozīmīgiem notikumiem, ievērojami atvieglojot komunikāciju ar jaunajiem darbiniekiem.


NOSŪTI DĀVANU UZ MĀJĀM. Radiet lielisku pirmo iespaidu, nosūtot jaunajam darbiniekam un viņa ģimenei personalizētu dāvanu. Ja jums ir svarīgi atstāt labu iespaidu ne vien uz jauno darbinieku, bet arī uz viņa ģimeni, nelielas dāvaniņas nosūtīšana uz darbinieka māju noteikti spēs iepriecināt ikvienu. Vislabāk atrast ko tādu, kas patiks gan jaunajam darbiniekam, gan ģimenei. Pudele dzirkstoša šampanieša, vai ar labumiem pildīts dāvanu grozs liks noprast, ka cienāt un rūpējaties ne vien par darbinieku, bet arī par viņa ģimeni.


ATVIEGLO DARBA UZSĀKŠANAS PROCESU. Kad jaunais darbinieks ir parakstījis līgumu, viņš ir gatavs uzsākt darbu. Elektroniski nosūti svarīgu informāciju par darbavietu, piemēram, fotoattēlus, vadītāju un darba kolēģu vārdus. Ja darbinieks vēlas pēc iespējas ātrāk mesties jaunos izaicinājumos, tad iekļaujiet arī informāciju par uzņēmuma piedāvātajiem produktiem un pakalpojumiem.

Pirmajā dienā atcerēties visu kolēģu vārdus un sejas, kā arī informāciju par jauno darbu, ir grūti, tāpēc jau savlaicīgi nodrošiniet darbinieku ar šo informāciju. Tas aiztaupīs laiku un palīdzēs izvairīties no nevajadzīgām stresa situācijām.

Ir vērts iepriecināt jauno darbinieku ar kādu mazu dāvanu - tā var būt pildspalva vai pierakstu blociņš ar uzņēmuma logo.
PERSONĪGA ATTIEKSME. Ik reizi, sākot darbu jaunā uzņēmumā, nevar izvairīties no dokumentu pildīšanas. Kur tik skaties, uzņēmuma politika un procedūras, jaunpienācēju formalitātes, nodokļu veidlapas u.c. Lai gan no tā nav iespējams izvairīties pilnībā, tomēr darba devējs noteikti var ko darīt, lai neaizbiedētu jauno darbinieku vēl pirms darba uzsākšanas.

Viena no iespējām ir saglabāt personisku attieksmi – bieži vien uzņēmumos dokumentāciju veic administratori, kuriem ikdienā nav nekāda saskarsme ar kandidātiem. Nereti tiek nosūtītas pavisam bezpersoniskas dokumentu pakas, kurās adresāta vietā pat netiek norādīts darbinieka vārds, kas, protams, nekādu labo priekšstatu par uzņēmumu nerada.

Tādēļ ir vērts apsvērt iespēju un iepriecināt jauno darbinieku ar mazu personalizētu dāvanu, piemēram, pildspalvu vai pierakstu blociņu ar uzņēmuma logo. Jaunie darbinieki veidojot priekšstatu par darba devēju, ievēro pat vismazākās nianses, tāpēc esi gatavs viņus patīkami pārsteigt.
LAIKS AR UZŅĒMUMA VADĪBU. Rūpes par jauno darbinieku vislabāk atspoguļosies tad, ja pirmajā dienā dosiet viņam nedaudz laika iejusties jaunajā vidē. Pārsteidziet jauno darbinieku - noorganizējot kopīgas pusdienas ar kādu no uzņēmuma vadības. Jaunais kolēģis to noteikti novērtēs. Apvienojumā ar nelielu ieskatu uzņēmuma un darbinieka nākotnes plānos un galvenajos izaicinājumos, tā būs lieliska iespēja arī uzņēmuma vadībai nodibināt ciešāku saikni ar darbinieku.


KOPĪGS MĀJASDARBS. Šajā jomā atzinība viennozīmīgi pienākas uzņēmumam Lever. Ik reizi, kad jauns darbinieks paraksta darba līgumu, viss uzņēmums svin darbinieka pievienošanos komandai, sanākot kopā un veidojot "mākslas darbu". Tādējādi jaunais darbinieks var sajusties īpašs un gaidīts. Viņi sapulcējas un kopīgi veido nelielu GIF animāciju. Apskatiet animācijas, lai redzētu, cik radoši un azartiski mēdz būt darbinieki. Šīs mazās, bet visnotaļ iepriecinošās izpausmes skaistums ir tāds, ka visa komanda vai pat uzņēmums apvienojas, lai uzņemtu jauno darbinieku. Šeit var iepazīties ar visu stāstu.


IZPROTI JAUNO DARBINIEKU. Šis ir svarīgākais no punktiem! Lai spētu pārsteigt jauno darbinieku, vispirms viņš ir jāiepazīst. Iepazīsti viņa personību, uzzini par iemīļotiem brīvā laika pavadīšanas veidiem. Tā ir daļa cilvēka būtības – visi vēlas savstarpēju komunikāciju, bet, jo īpaši, mūsdienu paaudze. Ar līdzsvaru starp darbu un „ārpasauli" nav gana. Viņi nevēlas nodalīt, kas viņi ir darbā un kas – ārpus tā. Viņi vēlas, lai darbs un dzīve ietu roku-rokā. Turklāt, ierodoties darbā, viņi vēlas, lai kolēģi un vadītāji zinātu viņu patieso būtību.

Viens no veidiem ir rosināt šāda veida komunikāciju, ļaujot viņam pastāstīt par sevi, savām interesēm un talantiem. Lai darbinieks justos komfortabli un atklātu savu patieso būtību, vadītājam ir jāizskaidro jaunajam darbiniekam, kāpēc šāda informācija ir nepieciešama. Sirsnīgs video vai piemēri, kur pieredzējušākie kolēģi un vadītāji dalās ar saviem hobijiem, palīdzēs jaunajam darbiniekam justies komfortabli un ļaus brīvāk komunicēt ar pārējo komandu.


SPĒKS IR NOVĒRTĒŠANĀ. Kad atmosfēra ir kļuvusi brīvāka, var veikt nelielu darbinieku aptauju, lai noskaidrotu pirmo iespaidu par uzņēmumu, un to, ko darbinieks sagaida šeit strādājot.

Novērtēšana ir veids, kā labāk izprast cilvēku attieksmi un nolūkus. Piemēram, regulāri jautājot jaunajiem darbiniekiem atgriezenisko saiti par to, kas tiem patika vai ko varētu uzlabot darba uzsākšanas procesā, laika gaitā izdosies nonākt līdz izcilam un neaizmirstamam rezultātam, ko arī novēlu ikvienam!

Lai arī mēs vēlamies, ka darbinieks pēc iespējas ātrāk strādātu ar maksimālu atdevi, ir vērts atcerēties, ka galda otrā pusē sēž tāds pats cilvēks kā jūs – ar sapņiem, mērķiem, cerībām un pats galvenais – vēlmi būt daļai no jūsu uzņēmuma. Nesteidzieties, veltiet laiku, lai iepazītu darbinieku un iesaistītu viņu jaunajā darba vidē. Pūliņi pārsteigt un iepriecināt darbinieku noteikti tiks novērtēti un atmaksāsies ar uzviju!
Jānis Dubinskis
Biznesa attīstības vadītājs, CakeHR