Seminārs
ROI personālvadībā
14. jūnijs | "Teikums"
14. jūnijā kopstrādes telpās "Teikums" notika cilvēkresursu konceptuālā projekta "SmartHR" seminārs par ieguldījumu atdevi personālvadībā.
Personāla vadības, kā jebkuras citas nodaļas, uzdevums uzņēmumā ir uzlabot esošo situāciju, ar savu darbu palielinot uzņēmumu vērtību. Ieviešot inovācijas, ir nepieciešamas investīcijas. Ja investīcijas mārketingā ir vieglāk paskaidrot - ir summa, kuru ieguldot tiek cerēts sasniegt noteiktu palielinājumu ieņēmumos, - tad investīcijas personāla vadībā nav tik viennozīmīgas. Par to, cik lielu ieguvumu dod darbinieku labsajūta, cik lielu labumu sniedz uzņēmuma kultūras attīstīšana vai jaunas darbinieku platformas ieviešana, un vai darbinieku atalgojuma paaugstināšana vai pazemināšana nes ieguldījumu vai zaudējumus uzņēmumā, diskutējām SmartHR jūnija seminārā.

Seminārā bija pārstāvēti uzņēmumi kā no maziem, tā vidējiem un lieliem uzņēmumiem, kas norāda uz tendenci meklēt arvien jaunus rīkus, metodes un risinājumus, kas palīdzēs pamatot ieguldījumu personāla vadībā.

Šī mēneša dalībnieki par aktuālāko jautājumu uzņēmumos min darbinieku piesaisti, kultūras, individuālo un komandas veidošanu un ne tikai iesaistes, bet arī motivācijas veicināšanu. Arī gandrīz mēnesi pēc 25. maija, vispārējās datu aizsardzības regulas jeb GDPR spēkā stāšanās datuma, jautājums par datu aizsardzību arvien nav zaudējis savu aktualitāti.

Interesanti, ka jautājumam, vai personālvadībā būtu jārēķina ROI, gandrīz visi semināra dalībnieki vienprātīgi piekrita, tomēr tikai ceturtdaļa dalībnieku jau veic aptuvenus vai pat precīzus aprēķinus.

Starp lielākajiem, ar personālvadību saistītiem, izdevumiem dalībnieki minēja darbinieku motivēšanu un iesistes veicināšanu, dažādus labumus jeb benefitus, darbinieku apmācības un algas, jaunu sistēmu ieviešanas un uzturēšanas izmaksas un finansiālo ieguldījumu uzņēmuma kultūras veidošanā. Minētajām izmaksām atdeve tiek novērtēta darbinieku produktivitātē - kvalifikācijas un profesionalitātes celšanā, mainības samazināšanā, efektivitātē un kopējā darbinieku iesaistē.
Semināra dalībniekiem bija iespēja uzzināt par vadošo uzņēmumu realizētajiem projektiem, ekspertu viedokļiem un mācīties no pieredzes stāstiem.
  • Ja darbinieks strādātu alkohola reibumā, liekas pašsaprotami, ka viņš nebūs produktīvs. Tā koncentrēšanās spējas ir minimālas, pieļauto kļūdu skaits milzīgs un dienas beigās samaksa par darbu iet vējā, jo rezultāta nav. Tas visiem šķiet skaidrs. Taču cik produktīvs ir darbinieks, kad tas strādā pārguris, neizgulējies vai slims?

    Efectio partneris un Mailigen līdzdibinātājs seminārā iezīmēja, kā aprēķināt atdevi no investīcijām darbinieku labsajūtā un veselībā.
  • Centieni ieviest jaunus risinājumus un tehnoloģijas, lai pilnveidotu uzņēmuma ikdienas procesus ir ļoti jauki un atbalstāmi. Taču brīdī, kad personāla nodaļas vadītājs nonāk pie ieguvumu aprēķināšanas un izmaksu pamatošanas, ļoti bieži viss apstājas...

    Viena no lielākajām problēmām, ar ko saskaras personāla vadītāji, ir iegūt augstākā līmeņa vadības atbalstu un uzticību - personāla nodaļu saredzēt kā būtisku partneri, nevis departamentu, kas būtībā paplašina finanšu izdevumus.

    Savā prezentācijā Jānis atklāja stratēģiju, praktiskus piemērus un padomus tam, kā pamatot un pārdot vadībai HR tehnoloģiju ieviešanu.
Visiem semināra apmeklētājiem bija iespēja piedalīties SmartHR darbnīcās un klātienē izrunāt aktuālākos jautājumus komunicējot ar ekspertiem jau mazākās darba grupās
  • Šajā darbnīcā Fontes pētījumu grupas vadītāja apskatīja ieguldījumus un zaudējumus, nosakot mērķa atalgojumu organizācijā - vai ievērojami augstāks atalgojums virs tirgus līmeņa ir ieguldījums vai izšķērdība, vai zelta būrītis ir laba investīcija, vai algot cilvēkus par zemāku atalgojumu ir izdevīgi arī ilgtermiņā, kādi ir ieguvumi un riski nosakot organizācijas mērķa atalgojumu. Darbnīcas vadītāja izskatīja faktorus, kuri būti jāņem vērā pieņemot ar šiem jautājumiem saistītus lēmumus.

    Tā kā darbinieku mainības jautājums iet roku rokā ar zemā atalgojuma jautājumu, tad Anta pieskārās arī tādiem problēmjautājumiem kā mainības aprēķināšana un izmaksas tādām organizācijām, kurās ir novērojams augst mainības koeficients.
  • Darba laika uzskaite nav tikai darbā ierašanās un aiziešanas laika piefiksēšana. Tas sevī ietver pilnu darba laika un darbinieku paradumu uzskaiti un analīzi.

    Šajā darba grupā dalībniekiem bija iespēja ar parktiskiem paņēmieniem ērti redzēt, darba laika uzskaites nozīmi ROI aprēķināšanā, kur paliek darbinieku neefektīvais laiks un kā varat uzlabot savu personālvadības ROI.
  • Gadiem ilgi investīcijas soft prasmju (līderība, vadība, komunikācija, komandas veidošana) efekts ir bijis mistērija atšķirībā no hard prasmju (IT, produktu zināšanas) acīmredzamās ietekmes uz organizācijas rezultātiem.

    Nepamatota informācija vienmēr būs mistika jeb izmaksas, kam nav seguma. Taču stratēģiska, pierādījumos balstīta informācija padara soft prasmes par skaidrām, praktiskām, vadāmām un izsekojamām investīcijām.

    Gita Meldere, Lumina Learning Baltic partnere, ar dalībniekiem diskutēja par soft prasmju veidošanu un izmērīšanu, kā arī iezīmēja veidus, kā parādīt to ietekmi uz ROI.